

1982 – 1990 Zhruba do roku 1984 se závodilo pouze na dřevěných pramicích či překližkových. Poté změnou pravidel se začaly používat pramice zhotovené z polyesterové pryskyřice a skelné tkaniny (laminátky – výroba TEST Bratislava). Svazarm v této době zajišťuje pro kluby 10 – 25 pramic ročně. Z toho vyplývá, že každý klub obdrží ročně novou pramici – přesto jsme stále byli omezováni nedostatkem pramic.
Od r. 1963 až do 90. let vychází pro potápěče a br. vodáky časopis Vodní revue (mj. v 1987 dr. Šplíchal: 30 let branného vodáctví).
v r. 1982: Nová směrnice k rozhodčím: nárok na ošatné (30 Kč – celý den, 20 na 1/2den) + bezplatné stravování. Přiděleno 8 vleků + 20 pramic. Příděly vleků do krajů za r.83 – dodáno 17 pr a 10 vleků + na r. 84: 18 pr a 5 vleků. Jsou natáčeny i krátké profesionální filmy ze závodů (informační či metodické; např. „15 km po Divoké Orlici“) či z klubů (1987: 30 let KV Domanín). V roce 1981 se podařilo založit branné vodáctví i na Slovensku, takže se začalo opět pořádat mistrovství Československé republiky.
Na Slovensku byl nejsilnější školní klub na průmyslovce v Košicích zásluhou Petera Fotula. Vyjmenujme závody na Ružinské přehradě a na Hornádu. Dále to bylo M ČSSR na Hronu s cílem v Levicích, závody na Dunaji (Bratislava – Hrušov) či závody na Váhu. Další aktivní byly kluby v Trenčíně, CHZJD Bratislava, Žilině, Kozárovicích, Zvolenu, Lozornu, či Vranov n/Top, aj.
Na Moravě to byl klub v Hodoníně, který pořádal závody na řece Moravě. Velmi silný klub byl NHKG v Ostravě, který pořádal závody ve svém středisku v Soběšovicích na Žermanické přehradě a na Moravici. Krnovští pořádali závody na řece Moravě pod Hanušovicemi.
Např. rok 1985: Závodů se účastní 40 VK. Jen samotný Žamberk na Div. Orlici staví 14 posádek! Je pořádáno 7 KP + oba přebory (bez žáků) s celkovou účastí 240 posádek. Plave se v přírodě. Žactvo má svůj přebor BVV Mládeže Hor. Cerekvi. Nejvíce vyjetých VT mají v Žamberku a NHKG – po 38. Doprava na závody je různorodá: Čelákovice V3S, Sušice Š 1203, učiliště Lovo má k dispozici škol. autobus, DELI Lovo NA Škoda 706, NHKG 2 skříňové Avie, Domanín jednu Avii, Hor. Cerekev RTO (autobus) + NA Avií, Plzeň, Žamberk RT-lux + NA Robur, Č. Třebová RTO, Bruntál Robur, Hodonín RTO, AGRO Ostrava V3S.
V českých zemích bylo mnoho klubů. Z těch nejznámějších kluby DELI a učiliště Lovosice se závody na Ohří a na Labi. Další aktivní klub na severu Čech jsou Nučnice. Ve středních Čechách jsou to kluby Mladá Boleslav a Bakov n. J., pořádající závody na Jizeře. Řevnice zase pořádali závody na Berounce. Čelákovice na Jizeře. V západních Čechách to je několik klubů v Plzni (ve n. p. Škoda 3 VK, přibývají Čochtan či Kotva) pořádající závody nejen na řekách v Plzni, ale i na Hracholuské přehradě. Jižní Čechy zastupoval aktivní Domanín či Veselí n/L. pořádající závody na Lužnici a Vltavě. Ve východních Čechách to je především Žamberk se svoji „15km po Divoké Orlici“, Světlá nad Sázavou – závody na Sázavě. VS Náchod (ZŠ Dobruška) pořádá závody na Rozkoši. Praha zastoupená klubem Praha 8 (Stará Plavba) pořádá závody na dolním toku Vltavy a Sázavy. Další aktivní klub je Žižkov Praha. Samozřejmě nejsou uvedeny mnohé další menší i větší kluby, kde vznikala, ale i zanikala vodácká činnost (Veselí n/Moravou, Slapy, Dobřív, Třebíč, Břeclav, Liberec, několik Plzeňských či Pražských, Tábor, Písek, Příbram, Sušice, Loučovice, Zlín, Vodochody, Karviná, NHKG Ostrava, Větřní, Horní Cerekev, Sušice, Světlá n/Sáz., HavlBrod, Lanškroun, Bruntál, Vyšší Brod, Nové Město n/Met, Kunžak, …).V 80. letech jezdilo při závody průměrně 50 posádek (na Žamberku i 140).

Z přehledu účastni lodí na KZBZ v r. 1989 (v působnosti ČÚV Svazarmu):


Přebory kraje byly nominační, tzn. postupové na MR. V r. 1989 bylo evidováno na 100 VK (včetně specializace na vodní motorismus). Českým tajemníkem byl p. Vladimír Vondruška, Slovenským Jaroslav Turanský a federálním Michal Demartini – platí pro svazarmovskou odbornost Potápěčství a branné vodáctví. Na konci roku 90 evidujeme ve SVoČR 58 VK s 2 240 členy. Od r. 1999 má SVoČR dvě rady podle odbornosti: pramičky a rafty. Činnost řídí 5 členné předsednictvo (předseda a předsedové s místopředsedy odborností).
Odbočka: Rafty u nás mají poměrně dlouhou historii při sjíždění divokých řek (armádní nafukovací čluny + expediční Matyldy). Závodit na R4 se začalo v r. 1991 (tehdy pod hlavičkou ČSK DV – Český svaz kanoistů, sekce divoká voda), protože právě rafty „osedlali“ slalomoví kanoisté. Bohužel zde byl rafting trochu hozen přes palubu. Zásluhou českobudějovičáka p. Jaroslava Kouby dochází ke sbližování ČSK se SVoČR. Předsedové Novák a pak Táborský s aktivními kanoisty-raftaři (p. Stanislav Hájek, Zbyněk Netopil, Petr Panenka, Robert Kazík aj.) završují „převzetí“ raftů v r. 1996 do našeho Svazu. Rok na to, už je SVoČR zakládajícím členem International Rafting Federation (IRF).
